Köttfri måndag – kikärtsbiffar!

402 (2)
Denna vecka inföll den vegetariska middagen på en onsdag – jag gjorde kikärtsbiffar! Som ni kan se på bilden blev det dock mer ”kikärtsbollar”, men det låter inte lika aptitretande tycker jag. Dessa får smak av både jordnötter och lime, lite otippat men väldigt gott måste jag säga! Men… tyvärr får vi lägga den här rätten till listan över veg-mat som inte godkändes av barnen. Samuel satt och andades genom en halsduk och påstod att han skulle spy om han skulle komma närmare än två meter från maten. Märta var inte fullt lika dramatisk i sitt utspel, hon hoppade helt sonika över att ta någon ”boll” och åt istället ris och majs (hon hade dock proppat i sig av smeten innan jag stekte dem…). Samuel ifrågasatte även varför vi helt plötsligt skulle äta en massa konstig vegetarisk mat och han verkade inte nöjd med min utläggning om miljövinster och djuraspekter. Hur som helst – om du har mindre kräsna barn eller om du inte har några barn i hushållet: testa det här receptet! (tror jag hittade det i någon gammal ICA Buffé-tidning)

Ingredienser
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
(100 g champinjoner – vi hade inga hemma så jag gjorde utan, gick ju bra det också)
800 g kikärter (dvs två burkar, jag hade dock kokat egna)
1 tsk sambal oelek
1 lime
1 dl grovt hackade jordnötter

Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök och fräs i lite olivolja. (Skär champinjonerna i skivor och stek dem med löken) Låt svalna något. Mixa lökfräset med kikärter, sambal och 1 tsk salt. Rör därefter ner finrivet limeskal, 1 msk färskpressad limejuice och jordnötter. Forma ca 25 små biffar (eller bollar…) och stek dem i olivolja.
Servera gärna med pitabröd eller ris, vitlökscreme fraiche, feferoni, sallad, tacosås… what you like.

3 tankar om “Köttfri måndag – kikärtsbiffar!

Lämna en kommentar